torsdag 3 december 2015

Min älskade, fula Novemberkaktus

Sista veckan i november fick min Novemberkaktus massa knoppar och den sista dagen på månaden slog den första blomman ut. Jag gillar egentligen inte Novemberkaktusar men just denna vårdar jag ömt då jag fick den som en liten liten stickling av min mormor när jag flyttade hemifrån för åtta år sen. Sticklingen hade hon tagit från sin egen, enorma, gamla planta. Jag vet ärligt talat inte hur gammal den är men när min mamma flyttade hemifrån, tror att det var runt 1980, så fick hon en stickling från samma planta så den måste vara bra gammal. Tänker på min fina mormor varje gång jag tittar på den och den dagen hon inte finns längre kommer jag förmodligen tycka om den ännu mer. Jag vet inte hur gammal en novemberkaktus kan bli men jag hoppas så klart att jag ska få behålla den så länge jag lever. Någon som vet hur gamla de kan bli?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar