torsdag 26 mars 2015

Trädgårdslängtan

Det händer något i mig så här års, en enorm längtan efter att få vara i naturen, stoppa händerna i jorden och se saker växa, vaknar. Jag är en trädgårdsmänniska instängd i en lägenhet och större delen av året är det hanterbart men så här års blir det nästan outhärdligt. Jag plågar mig själv med att läsa trädgårdsbloggar, tidningar och böcker och gråter inombords, inte för att jag missunnar någon annan utan för att jag vill ju också!

Förra året vid den här tiden gick jag bananas med fröer och sticklingar. Det var vår första vår och sommar i vår nuvarande lägenhet och jag var fast besluten att förvandla den gråtrista balkongen till en prunkande oas, ett blickfång att beundra för alla som fastnade vid trafikljusen på Stockholmsvägen som passerar några meter från vårt hus. Inte för att vi själva vill hänga så mycket på balkongen med trafikbullret och avgaserna inpå knuten utan mer för att göra en hopplös situation hanterbar.
(Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen om vår lägenhet och jag trivs i området, men jag känner innerst inne i själen att det är inte där jag hör hemma.)

Sen kom något annat emellan -min älskade butik- och hela sommaren gick åt till att rusta upp och köpa in och dagarna spenderades i en ac-sval butikslokal bakom täckpapp medan tomatplantor, klematis och pelargoner dukade under för hettan hemma på balkongen. Så kan det gå här i livet, inte alltid som man planerat alltså, vilket är helt underbart.
I år försöker jag att inte vara riktigt lika ambitiös när det gäller min egen odling, men jag knarkar lika mycket trädgårdsinspiration som alltid och tänker att snart, snart har vi vår alldeles egna trädgård.

Apropå trädgård, idag sparkar den stora Trädgårdsmässan igång, någon som ska dit? Jag ska försöka hinna förbi en sväng i helgen, om det infinner sig en lucka i alla påskbestyr, det är ju ändå en av årets höjdpunkter.
Trädgårdsinspo från Pinterest.
Trädgårdsinspo från Pinterest.


Här kan du hitta mer av "min" trädgårdsinspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar